MRT in uw school
Kinderen horen te spelen en te bewegen. De meeste kinderen doen dit met plezier, sommige niet. Ouders en leerkrachten kunnen hier iets mee doen.
Wilt u les geven zodat elk kind het leuk vindt moet u het niveau van het kind weten! (moeilijker/makkelijker maken). Of: extra hulp of juist extra uitdaging aanbieden!
Bijvoorbeeld: als een kind nog niet met een bal kan stuiten, dan is stuiten niet (lang) leuk. Als de leerkracht op de hoogte is van het ontwikkelingsniveau van dit kind, dan kan hij een situatie aanbieden die voor dit kind op maat is. (iets wat wel lukt), bijv. rollen met een bal of, nog beter, spelen met een ballon. Pas je je les niet aan, dan zal het kind minder plezier hebben en als hij de kans krijgt, steeds minder mee gaan spelen, waardoor de motoriek zich nog eens trager ontwikkelt.Er zijn verschillende mogelijkheden om u te ondersteunen in school wat MRT betreft.
- Ik kan een screening aanbieden voor bijvoorbeeld de hele groep 2 (of in overleg voor welke groep u dit zou willen). Voordeel hiervan is dat u de hele groep zowel klassikaal (per onderdeel) als individueel (totaal overzicht per kind) in beeld heeft op grof motorisch vlak. Hier kunt u de gymnastieklessen zo nodig op aanpassen. Verder heeft u bij twijfel of u een kind moet laten overgaan, naast het cognitieve, sociaal-emotionele en vaak logopedische deel nu ook het motorische deel in beeld, zodat u een totaal beeld van het kind heeft.
- Als u twijfelt over de motoriek van een kind kan ik dit kind komen bekijken en advies geven.
- Ik kan u advies geven wat oefenmateriaal betreft voor de fijne motoriek, naast algemene oefeningen die in de klas zijn uit te voeren of tijdens een gymnastiekles en die goed zijn voor de algehele motoriek.
- Ik kan MRT lessen verzorgen met kleine groepen kinderen.